søndag 28. februar 2010

Spansk kurs og fjell

Min sooster Thea har annkommet Quito (samt bagasjen min :)) og vi har faatt en smakebit av den latin amerikanske kulturen! Vi bor hos dette soote ekteparet, som vi kommuniserer bedre med for hver dag som gaar. Vi er paa spanks kurs 7 timer om dagen, foorst 4 timer med hver vaar laerer, en til en, saa drar vi rundt i byen sammen med en felles laerer. Vi har saa langt baade sett og smakt paa mye av byen :) De har det stoorste utvalget jeg noengang har sett av frukt, og fersk juice er et "must'' til alle maaltider for de lokale her.
Foorste helgen ble tilbragt i Mindo, the cloud forest, sammen med en gjeng amerikanske jenter. Veldig artig med canopy (cabel wire), horseback riding og waterfalls. Uheldigvis saa doode kameraet mitt saa daarlig med bilder derfra.. Saa kom Thea og denne helgen dro vi til en liten landsby 3 timer nord for Quiot, Otavalo. Her finner man soor amerikas stoorste arts and craft marked. Saa da ble det litt gaveshopping og varme ull klaer for meg (det er kaldt naar solen forsvinner her). Quito ligger hele 2850 meter over havet (da er ikke Galdhoopiggen mye aa skryte av) og det er utallige flotte fjell- og vulkanoturer rundt om. Vi varmer opp med dagsturer foor vi planlegger en lengre tur til Cotopaxi som ligger 5900 moh paa slutten av oppholdet i Ecuador (blir nok ikke isbre klatring til topps men et godt stykke oppover). I Otavalo gikk vi rundt et krater av en vulkaen, laguna Cuicocha, der den hooyeste toppen var paa 3500 moh (pappa du som samler paa 2000 topper maa komme deg hit :)
Vi koser oss veldig og og haaper spansken forbedres raskt, du kommer deg i ikke langt uten spansk her da veldig faa snakker engelsk! Thea og laerer Pia paa fruktmarked, masse herlig frukt jeg aldri har sett eller smakt foor!
Thea paa toppen av Laguna Cuicocha.
Paa marked i Otavalo, Thea kjoopte denne lua til vertsfamilien i USA.
Her er soostrene paa tur rundt krateret "Cuicocha", en flott tur!
Tur-guiden vaar, alle mennene i Otavalo har langt flott haar og er to hoder lavere enn meg..
Thea og meg med utsikt over lagunaen.
Her henger levende marsvin og hooner opp ned og blir baert gjennom Otavalos gater foor de drepes og spises som fest mat!
Denne kaninen fikk bedre behandling enn de stakkars dyrene opp ned. De lokale danset og sang med kaninen i midten.
Meg paa hengekooye shopping i Otavalo.
Paa restaurant med noen lokale vi har blitt kjent med.
Meg, Thea, Tannia og Jamie paa toppen av "telefrico banen" paa toppen av Quito.
Utsikt over Quito med vulkanen Cotopaxi i bakgrunnen.
Thea og spansk laerer Pia paa tur i botanisk hage der det var mye planter til te, medisiner og frukt og groonnsaker.
Thea og meg paa vei opp i kirken Basillica, utsikt over nord Quito bak oss.
De to klokke spirene paa Basillica, utsikt over soor Quito med skyene som ruller nedover fjellene.
Spansk laerer Pia og meg.

1 kommentar:

  1. Det ser kjempeflott ut, jenter!!! Stor klem fra Mamma

    SvarSlett