mandag 2. mars 2009

durban og swazi

Da var jeg endelig tilbake på nettet. Her har man nemlig så og så mange bytes med nett per mnd, som da ble brukt opp 2 uker før tiden.
Her har det skjedd mye, forrige helg var vi på roadtrip til Durban, som er 9 timer i bil hver vei (altfor langt for kun 2 netter) men så utrolig verdt det :) Det er en sol og bade by, så vi fikk kost oss på stranda og spist mye god sjømat! På veien hjem kom vi utfor nok en bil episode, helt fra vi begynte på turen syntes vi bilen ”dro” sånn, den var så treig opp i fart. Nøye som vi er, stoppet vi og ringte faren til Ann-Kristin som er bilmann, men fant ikke ut av det. Da vi nesten var hjemme igjen var det kø og når vi da senket farten fra 160 km/t til 20 km/t merket vi en kraftig humping samt en rar lyd fra det ene hjulet. Vi fikk svinget av og fant at hele halve hjulet var svidd bort, men med reserve hjul i bagasje rommet ordnet at seg.

Vi har vært på to ulike klinikker de 2 siste ukene. Den første var svært gammel og slitt, lite utstyr, få pleiere ift pasienter. Her fikk vi være med på mye spennende som ”sykepleiere på hjul” der man kjørte rundt til landsbyer og bedrifter/fabrikker. Vi føler oss fortsatt som mini leger, det er vi som skriver ut medisiner og gjør alle former for undersøkelser.
Andre uken var vi på en forholdsvis ny klinikk, med aircondition og medisinsk utstyr :)

Denne helgen har vært fantastisk, 3 dagers tur til Swaziland (et knøtt lite land helt nord i Sør Afrika). Vi dro en gjeng på 12 stk fredag morgen, innom litt lokal glassblåseri, sjokolade fabrikk og andre markeder/butikker, før vi kom frem midt i villdyrsterritoriet der vi skulle campe i trehytter. Sebra, antiloper, aper, villsvin og gnu gikk rundt bena på oss. Så var det grilling rundt bålet med afrikansk dans :)
Lørdag morgen bar det ut på raffting, grad 4-5 (6 er selvmord). Ann-Kristin og jeg i samme båt, kavet rundt satt oss fast i trær og siv men kom oss etter hvert. Da ville instruktørene at vi skulle bytte med gutta, så Jorek ble min nye partner resten av dagen. Vi fikk vite etter turen var ferdig at det var krokodiller som lurte inni sivet, instruktørene gjorde lurte i og ikke si noe mens vi var i vannet. Så var det siste stryket, grad 5 (noe vi heller ikke fikk vite før vi var ferdig). ”Padle padle” ropte instruktørene da Jorek og jeg fikk klar signal om at det var vår tur, vi var da båt nr 6 og ingen hadde klart seg før oss. Det gjorde ikke vi heller.. Jeg var sikkert ikke under vann i mer enn 5 sekunder, men panikken var der og jeg gispet etter luft mens vann kom opp fra lungene. Vi ble hentet inn av hver vår båt og klatret utslitt opp på fjellet. Adrenalinet satt inn og vi var svært så fornøyde! Videre bar det tilbake til campen, der det var hestesafari (du skulle sett meg Camilla – det var så artig, jeg vil veldig gjerne ri med deg når jeg kommer hjem). Der humpet vi opp og ned mens en krokodille lå i vannet, ørene på en flodhest svømte rundt og antiloper hoppet rundt oss. Etter en time var vi alle passe stive i rompa/lysken. Siste dag var det flere markeder og en del snorking i bilen etter en lang herlig helg.

1 kommentar:

  1. mamma er på vet du.. Glad jeg ikke vet om alt på forhånd.. Høres jo utrolig spennende ut da..

    SvarSlett